רסיסים - כישורי חשיבה מודיעיניים - אלון ששון

במהלך הסדנא אנחנו לומדים ביחד איך עובדים חוקרי מודיעין, ומתנסים בכל שיעור באתגר מודיעיני מעשי מחיי היומיום של כולנו.

רסיסי מידע הם חומרי הגלם של כל איש מודיעין. הם נמצאים סביבנו כמעט בכל מקום, אבל הם נסתרים מהעין, קשים לזיהוי ולאיסוף. תפקידם של אנשי המודיעין הוא לפענח בעיות מורכבות ועמוסות ברסיסי מידע, ואם אפשר – עוד לפני שהן מתרחשות.

איך מוציאים רשימה סודית מכספת שמורה היטב? איך מגלים מי אחראי לערימת הלכלוך שנזרקה בפארק העירוני? מה הטלפון שלכם יודע עליכם ואיך אפשר להעביר בו הודעות בלי שאף אחד חוץ מכם לא יבין אותן? האם אפשר לגרום לאבטיח להיעלם מהמקרר?

על השאלות האלו ועל שאלות מאתגרות רבות אחרות אנחנו עונים במהלך הסדנה, באמצעות שימוש בשיטות חשיבה ובשיטות ניתוח שימושיות מהעולם המודיעיני. בכל מפגש נבנה מערך של מקורות מידע רלוונטיים לשאלה שמעניינת אותנו ונתמודד עם מקרים שבהם לא כל המידע עומד לרשותנו. על הדרך נלמד על הקשר בין גודל האתגר לבין ההנאה שבפיצוח.

לומד תמידי עם העדפה לתחומים בהם יש אי-ודאות…

מי אני – אחרי 22 שנים כמנהל בכיר במשרד ראש הממשלה, בהם פתרתי לא מעט חידות ותעלומות מודיעיניות, החלטתי ללמד את הדור הבא את הכלים שכל חוקר חייב להכיר! במקביל, אני מנחה פרויקטי חדשנות בארץ ובעולם ושותף בסטארטאפ של שמאפשר לכל אחד ליצור ולפרסם בחינם ספרי ילדים. המוטו שלי: "מעולם לא ניסיתי את זה קודם לכן, אז אין שום סיבה שלא אצליח" – בילבי בת גרב.